مصطفی کرمی زرندی

مصطفی کرمی . . . دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گرایش فتوگرامتری. تجربه پرواز بیش از 100 هزار کیلومتر در طول 8 سال سابقه کاری موفق. برگزاری بیش از 83 دوره آموزش حضوری. افتخار تدریس و تجهیز بسیاری از شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی جهت راه اندازی واحد نقشه برداری هوایی از جمله فعالیت های تخصصی ایشان می باشد.

 

گزاش انجام عملیات برداشت توپوگرافی و انجام دپوگرافی توسط مجموعه آکادمی آموزشی مسترپی

 

به گزارش خبرگزاری مسترپی، در تاریخ ۲۵ لغایت ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از معادن شرکت فلات آسیا بازدید به عمل آمد.

در این بازدید، که توسط کادر حرفه‌ای و آموزش دیده مجموعه آکادمی آموزشی مسترپی صورت پذیرفت، با استفاده از تجهیزاتی چون DJI Mavic 3 Multispectral و G.P.S Hi-Target V.R.T.K ، عملیات برداشت توپوگرافی و انجام دپوگرافی از سه معدن شرکت فلات آسیا در استان همدان با دقت بالایی انجام گرفت، که در اینجا گزارشی از مراحل انجام پروژه و گوشه‌ای از چالش های موجود در آن بیان می گردد.

پهپاد DJI Mavic 3 Multispectral

عملیات توپوگرافی در معادن، از متداول ترین پروژه هایی است که به روش پهپادی انجام می گیرد. روش کلی کار با پهپاد و نقشه برداری هوایی برای این حوزه شامل: عملیات زمینی و ایجاد نقاط کنترل، پرواز و تهیه تصاویر، پردازش و تهیه خروجی های اولیه و تحلیل و گزارش نهایی می باشد.

در اینجا نکته حائز اهمیت آن است، که همه پروژه ها در کلیت روش اجرا، به صورتی یکسان انجام می‌شوند، اما وقوع شرایطی چون: شرایط محیطی، جوی و توپوگرافی منطقه، صعب العبور بودن آن و محدودیت تجهیزات می‌تواند چالش هایی را برای پروژه ایجاد کند.از جمله چالش هایی که تیم اجرایی پروژه با آن مواجه شدند می‌توان، به نبود اینترنت در منطقه و استفاده از روش برداشت R.T.K اشاره کرد.

 

در این روش برداشت، حداقل به دو عدد G.P.S مولتی فرکانس احتیاج است که خوشبختانه و  به دلیل بررسی های اولیه منطقه در هفته های گذشته توسط تیم اجرایی پروژه، چالش احتمالی پیش بینی و گروه موفق به عبور از آن شد.

چالش دوم، شرایط نامساعد جوی بود که با توجه به بارندگی های روز های گذشته و وجود گل و لای در محدود انجام پروژه، عبور و مرور و انجام عملیات زمینی با چالشهای فراوانی رو به رو گردید و در چندین مورد خودرو حامل تجهیزات، در گل و لای موجود در منطقه گرفتار گردید. که این موضوع نیز به دلیل حضور خودرو های سنگین در معادن و وجود تجهیزات صنعتی و نیز انجام عملیات کمک رسانی به خودرو حامل تجهیزات با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

در اینجا لازم به ذکر است، یکی از مواردی که تیم های اجرایی در انجام چنین پروژه هایی می‌بایست مورد توجه قرار دهند، برسی شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر در زمان پرواز و کار با پهپاد می باشد. چرا که در مناطق گوناگون، علی‌الخصوص منطقه انجام پروژه که معادن در آنجا قرار داشتند، به باد های شدید بالای هشتاد کیلومتر بر ساعت معروف بوده و این امر، تیم اجرایی را برای انجام پروژه به تعداد روزها و ساعات کم کاری محدود می‌ساخت.

در منطقه ای که پروژه برداشت توپوگرافی و انجام دپوگرافی در آن صورت پذیرفت، از ساعت سیزده به بعد، به هیچ عنوان و تحت هیچگونه شرایطی، امکان پرواز و تهیه تصاویر با پهپاد امکان پذیر نبود. به همین دلیل و به جهت توپوگرافی سخت منطقه و نیاز کارفرما به دقت ارتفاعی بالا، حتما می‌بایست از روش پرواز بر اساس توپوگرافی در این پروژه استفاده می شد و از طرفی، امکان اجرای نقاط کنترل در بسیاری از مناطق انجام پروژه وجود نداشت. به همین منظور نظر بر آن شد که از پهپاد های دارای ماژول R.T.K یا P.P.K استفاده گردد.

 

در مجموع تصمیم بر آن شد که از پهپاد DJI Mavic 3 Multispectral و صرفا از دوربین R.G.B آن برای این منظور استفاده گردد. برای استفاده از ماژول این پهپاد و رسیدن به دقت کافی نیاز به بیس زمینی می‌باشد که برای این منظور، از G.P.S مولتی فرکانس A.T 70 کمپانی ARATECH استفاده گردید که دقت موقعیت یابی پهپاد را در بدترین حالت خود، دوسانتی متر  نمایش می داد.


G.P.S مولتی فرکانس A.T 70 کمپانی ARATECH

در اینجا آکادمی آموزشی مسترپی اعلام می‌دارد، که اگر در مواردی نیاز به انجام عملیات توپوگرافی، دپوگرافی و موارد مشابه آن داشتید، کادر اجرایی مسترپی میتواند بهترین گزینه را برای شما فراهم آورد

در پایان این نکته حائز اهمیت است که ، در این پروژه از افرادی استفاده گردیده که پیشتر، در دوره های آموزشی، آکادمی آموزشی مسترپی شرکت داشته و نمره قبولی بالای نود را دریافت کرده اند.

شما نیز می‌توانید برای آموزش کار با پهپاد و نقشه برداری هوایی با آکادمی آموزشی مستر پی بهترین شروع را داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های آموزشی به اینجا مراجعه فرمایید.

آموزش بر مدار مسترپی….

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزاش انجام عملیات برداشت توپوگرافی و انجام دپوگرافی توسط مجموعه آکادمی آموزشی مسترپی

دوره خلبانی با پهپاد
اپلای مهندس نقشه بردار