مصطفی کرمی زرندی

مصطفی کرمی . . . دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گرایش فتوگرامتری. تجربه پرواز بیش از 100 هزار کیلومتر در طول 8 سال سابقه کاری موفق. برگزاری بیش از 83 دوره آموزش حضوری. افتخار تدریس و تجهیز بسیاری از شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی جهت راه اندازی واحد نقشه برداری هوایی از جمله فعالیت های تخصصی ایشان می باشد.

9060CAD چيست ؟

در مقاله cad9060 به بررسی جدید ترین قوانین و مقررات سازمانی هوایی کشور میپردازیم . اما قبل از هرچیزی باید بدانیم که معنی CAD9060 چیست ؟ CAD مخفف  Civil Aviation Directives ( به معناي دستور العمل هوانوردي غيرنظامي است كه در شمارشه 9060 اين دستورالعمل ها شامل پهپاد ها مي باشد.) و مفهوم cad9060 شيوه نامه و مقررات پرنده هدايت پذير از دور (پهپاد ) در حوزه ي غير نظامي است.

شیوه نامه و قوانین سازمان هوایی کشور

آيا نياز هست تمامي مطالب و قوانين 9060CAD را براي دوره مهارت خلباني پهپاد بلد باشيم ؟

خير نيازي به دونستن تمامي مطالب نيست و مطالب كاربردي و مفيد براي شما به صورت كوتاه و كاربردي
در اختيارتان قرار خواهد گرفت.

آيا قوانين و مقررات شامل همه ي پهپاد ها با هرنوع كاربري مي شود ؟

بله قوانين نوشته شده در CAD9060 مرتبط با تمامي پرنده ها در هر وزن و ابعاد مي باشد . و نكته ي مهم
اينجاست كه صرفا مربوط به پهپاد هاي غيرنظامي Civil مي باشد و براي پهپاد هاي نظامي قوانين خاص مربوط
به خودشان تعبيه شده است .

قوانین CAD9060

*پهپاد مخفف پرنده هدايت پذير از دور مي باشد

*حداكثر ارتفاع پروازي در ايران 120 متر مي باشد و حداكثر شعاع عملياتي بستگي به ديد خلبان دارد كه تا چه
اندازه مي تواند پهپاد از نظر طولي با او فاصله داشته باشد.

*سازمان هواپيمايي كشوري مسئول تنظيم مقررات و شيوه نامه ها در حوزه ي پهپادي مي باشد و كميته
هواپيماهاي فوق سبك مسئوليت تنظيم و نظارت و اجراي مقررات مربوط به پهپادها در كشور را بر عهده دارد.
سامانه جامع مديريت و ساماندهي پهپادها كه از طريق درگاه الكترونيكي uas.cao.ir در دسترس عموم قرار
دارد.

*طبق قوانين نوشته شده در CAD9060 پهپادها شامل رده ي پنج گانه مي باشند C0 ، C1 ، C2 ، C3 ، C4 اما
در اين سامانه uas.cao.ir پهپاد ها به رده ي چهارگانه C0 ، C1 ، C2 ، C3 ، C4 تقسيم بندي مي شوند. كه بر اساس
وزن در هركدام از اين رده بندي قرار مي گيرند كه ما علت تفاوت اين دو تا را بيان خواهيم كرد تا يك سري
ابهامات برطرف شود.

*طبق قوانين جهت اخذ مجوز موقت براي پرواز نيازمند سند و پلاك و مدرك خلباني پهپاد (Repl( مي باشيم.
كه جهت اخذ مجوز موقت در تهران و كرج بايد به قرارگاه ثاراالله و در شهرستان ها به شوراي تامين استانداري و
فرمانداري ها مراجعه نماييم.

* براي اخذ مجوز بايد با يك ارگان دولتي قرار داد داشته باشند و در غير اينصورت بايد زيرمجموعه ي شركت
هاي حقوقي كه داراي مجوز عملياتي مي باشند، قرار بگيرند. زيرا طبق قانون اشخاص حقيقي صلاحيت اخذ مجوز
براي پرواز را دارا نمي باشند . به علت ازدحام و شلوغي درخواست ها و طي روند قانوني ، يك سري شركت هايي
تحت عنوان شركت هاي عملياتي كه مورد تاييد سازمان هواپيمايي كشوري ( كه به صورت عملياتي در حوزه هاي
كشاورزي ، تصويربرداري ، نقشه برداري خدمت رساني مي كنند)مي باشند كه با قرارداد بستن با چنين شركت
هاي حقوقي به عنوان رابط بين قرارگاه ثاراالله و يا شوراي تامين استتانداري ها و فرمانداري ها ، و همچنين با
همراه داشتن معرفي نامه از شركت يا ارگان دولتي ميتوان مجوز پرواز را اخذ نمود .

اما جهت اخذ سند و پلاك بايد چگونه اقدام كنيم ؟

برای ثبت پلاک پهپاد پیشنهاد میکنم تا مقاله مخصوص به آن را مطالعه کنید . چرا که به طور کامل در مورد جزئیات و راه های ثبت پلاک پهپاد صحبت کرده ایم.

قوانین ثبت پهپاد

قوانین ثبت پلاک پهپاد

نكته مهم اينجاست كه در CAD9060 رده C0 زير 200 گرم و C3 زير 20 كيلو گرم و C4 زير 30 كيلوگرم معرفي
شده است.
پس با اين تفاسير كدام يك درست مي باشد ؟ كه سوال بيشتر افراد در اين خصوص است.

*وزن ها و رده بندي هايي كه در سايت uas.cao.ir نوشته شده اند درست مي باشند و ما آنها را به عنوان منبع
معتبر در نظر مي گيريم زيرا طبق رده بندي مشخص شده در اين سايت ماميتوانيم جهت درخواست سند و پلاك
اقدام نماييم . و به نوعي ميشه گفت قوانين CAD9060 براي رده بندي پهپادها در سايت uas.cao.ir به روز
رساني شده اند .

سوالات پرتکرار در مورد قوانین CAD9060

مالك موظف است قبل از استفاده از پهپاد مجوز خاص را از سازمان اخذ كرده باشد و بامراجعه به سامانه و ثبت
تقاضاي خود و يا مكاتبه نگاري و درخواست از سازمان هواپيمايي كشوري تحت قوانين و مجوز خاص مي تواند با
بررسي هاي صورت گرفته و تصميمات كلي سازمان ، به شما سند و پلاك را اعطا نمايد.
در يكي از ستون هاي گفته شده در جدول بالا كه نوشته شده است آيا نياز به ثبت دارد يا خير؟ بايد بگويم كه كه
اگر ندارد اين بدين معناست كه شما جهت پرواز نيازي به سند و پلاك و اخذ مجوز نداريد و بالعكس

طبق قانون و سياست هاي كلي در ايران ، پرواز هرگونه پهپاد كه داراي سيستم هاي ناوبري ( Map ,GPS و …) و
دوربين باشد غيرمجاز است و نياز به سند و پلاك و اخد مجوز دارند . و قوانين مربوط به 0C فقط شامل پهپادهايي
مي شود گه فاقد سيستم هاي ناوبري و دوربين مي باشند كه به آن تحت عنوان پهپادهاي اسباب بازي ذكر مي شوند

*محل پرواز پرنده هاي اسباب بازي: محل هايي با ابعاد معين در پارك ها و اماكن تفريحي هستند كه توسط
شهرداري ها با هماهنگي سازمان هواپيمايي كشوري و شوراي تامين استان ها(قرارگاه ثاراالله در استان تهران)
تعيين مي گردد و استفاده براي عموم آزاد مي باشد. و در خارج از شهرها نيز در مناطق غير مسكوني و فاقد اماكن
داراي طبقه بندي (مناطق حساس و غيرمجاز ) براي عموم مجاز خواهد بود.

*مناطق مجاز براي پرواز در تهران :
-1 باغ ملي گياه شناسي در غرب تهران
-2 فرودگاه سپهر در شرق تهران

اگر پرنده ي شما جزو پرنده هاي اسباب بازي نمي باشد. با هماهنگي هاي صورت گرفته در صورت داشتن سند
و پلاك مجاز به پرواز خواهيد بود.
*پرنده اسباب بازي : پرنده هايي با وزن زير 250 گرم و فاقد سيستم ناوبري و دوربين مي نامند.

* دررده بندي پهپادها در ستون گفته شده ، 50 متر بالاي مانع بدين معناست در صورتي كه پهپاد بر روي موانعي
با ارتفاع بيش از 120 متر به عمليات بپردازد ، مجاز است تا حداكثر 50 متر بالاتر از مانع پرواز نمايد.
*واردات هرگونه پرنده كوچك هدايت پذير تفريحي، ورزشي و خدماتي غير نظامي ممنوع است و در موارد
خاص با رعايت استانداردهاي سازمان انجام خواهد شد . اما صادرات پهپاد هيچ منعي ندارد.

*ساخت و توليد انواع پرنده كوچك هدايت پذير تفريحي، ورزشي و خدماتي غير نظامي صرفا توسط شركت ها
موسسات داراي صالحيت عمومي و امنيتي(كه از سوي ناجا و واجا تعيين مي شود) پس از تائيد كميته امكان پذير
مي باشد.

*در صورت مفقود شدن و يا سرقت وسيله پرنده مالكين، شركتها و موسسات بهره بردار بايد مراتب را در اسرع
وقت به سازمان و همچنين ناجا( كلانتري محل) گزارش نمايند.

*حمل كالاهاي خطرناك توسط پهپادها ممنوع مي باشد مگر اينكه اجازه حمل كالاي خطرناك توسط پهپاد در
محدوده عملياتي مشخص، از سازمان اخذ شده باشد.

*يك پهپاد مي تواند توسط يك يا چند كاربردر طول پرواز كنترل شود. در هر زمان، تنها يك كاربر بايستي كنترل
پهپاد را بر عهده داشته باشد.
*

مسئوليت نهايي پهپاد بر عهده مالك آن است و در صورت هر نوع تخلف از اين مقررات كه به واسطه پهپاد تحت
مالكيت وي رخ دهد پاسخگو ميباشد. كاربر پهپاد در برابر گواهينامه خود پاسخگو است و در صورت تخلف، ممكن
است گواهينامه و يا رتبه(raƟng (كاربري وي تعليق يا لغو شود

*مالك موظف است اطمينان داشته باشد كه پهپادهاي ثبت شده تحت مالكيت خود را تنها در اختيار كاربراني قرار
ميدهد كه صلاحيت لازم براي انجام پرواز در رده مربوطه را دارا باشد و در خصوص آن به مراجع قانوني پاسخگو
است.

*مالك بايد گزارش سانحه و گزارش فرود اضطراري را كه باعث آسيب به جان يا اموال غير شده و يا حريم
خصوصي و يامناطق ممنوعه را نقض كرده باشد را در اسرع وقت در سامانه ثبت كند يا به مرجع تعيين شده در

سامانه ارائه دهد. و در برابر مراجع مربوطه پاسخگو است، حتي اگر پهپاد مربوط به مالك در اختيار يك كاربر
ديگر قرار داشته باشد.

* پهپادها تنها در شرايطي اجازه پرواز دارند كه شرايط ديد در آن لحظه به كاربر امكان مشاهده مداوم پرنده را
بدهد. اين بدان معنا است كه پرواز اين نوع وسايل پرنده در شرايط ديد كم ممنوع ميباشد.

*انجام عمليات حداقل 5 كيلومتر از حصار فرودگاه و در مسير نشست و برخاست هواپيما هاو در مجاورت پرواز
هواپيما ها ممنوع مي باشد مگر اينكه مجوزهاي لازم از فرودگاه مذكور اخذ شده باشد و انجام عمليات تحت
شرايط تعيين شده صورت گيرد.

*انجام عمليات در محدوده حريم مراكز ممنوعه تا شعاع 500 متري مجاز نمي باشد (مانند مراكز نظامي ،
صداوسيما، سدها، پالايشگاه ها و كليه مراكزي گه جزو محدوديت هاي زميني مي باشند )

*انجام عمليات در فاصله كمتر از 100 متر از جايگاه هاي سوخت و اماكن قابل اشتعال ممنوع مي باشد. و همچنين
پرواز در داخل تونل به كلي ممنوع مي باشد.

* بيمارستان ها ، مدارس و اماكن آموزشي ،مساجد و زيارتگاه ها و غيره بايد دوري در حد عدم مزاحمت صوتي
را رعايت نماييم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cad9060 شيوه نامه و مقررات پهپاد

شیوه نامه cad9060
دوره خلبانی با پهپاد
اپلای مهندس نقشه بردار