دوره آموزشی بذر پاشی و نکات آن

نیما اباذری ·27 \ شهریور \ 1401

بذر پاشی و نکات آن

یکی از روش‌های کاشت گیاهان و محصول مختلف در مزارع و زمین‌های کشاورزی، کاشت بذر است. در این روش ابتدا باید بذر گیاه مورد نظر را خریداری کرد و در محل مخصوص در باغچه یا باغ کاشت. با رسیدگی‌های لازم مانند استفاده از خاک مناسب و آبیاری منظم خیلی زود جوانه زده و محصول مورد نظر به مرور زمان رشد می‌کند. روش‌های مختلفی برای کاشت بذر در زمین وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها کاشت بذر با دستگاه‌های مخصوص و به صورت بذر پاشی است. در این مطلب قصد بررسی روش بذر پاشی و نکات آن را داریم. همچنین انواع دستگاه‌هایی که برای این کار استفاده می‌شوند را نیز معرفی خواهیم کرد.

کاشت بذر چیست؟

برای تکثیر یک گیاه و پرورش آن روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها کاشت بذر است. کاشت بذر در مقابل روش قلمه‌زنی قرار دارد و معمولا زمانی انجام می‌شود که قصد کاشت گیاه در سطح انبوه و وسعت زیاد را داشته باشید. به منظور انجام این روش ابتدا باید زمین یا باغ را آماده کاشت بذر کرد. این کار با کندن علف‌های هرز، زیر و رو کردن خاک به منظور بالا آمدن بذرهای قدیمی و یکدست کردن آن انجام می‌شود. همچنین با شخم زدن و زیر و رو کردن، خاک نرم‌تر شده و برای کاشت بذر و جوانه‌زنی آن مناسب‌تر است.

بعد از اینکه خاک نرم و آماده شد، نوبت به کاشت بذر می‌رسد. پیش از کاشت بذر نیاز است که زمین را مرز یا کرت بندی کرد تا هر سری بذر در مرز مخصوص قرار گیرد. این کار به نظم بهتر بذرها در کنار هم کمک می‌کند تا بعد از رشد، ریشه آن‌ها در هم تنیده نشود و گل‌ها و گیاهان روش بهتری داشته باشند.

بذر پاشی و نکات آن

انواع روش‌های کاشت بذر

فرآیند کاشت بذر به منظور عمل آوردن یک گیاه به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. انتخاب بهترین روش کاشت بذر به مسائل مختلف بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وسعت زمین کشاورزی
  • نوع بذر
  • زمان کاشت
  • ابزارها و امکانات مورد نیاز و…

بعد از در نظر گرفتن تمام این نکات دو روش برای کاشت گیاه توصیه می‌شود که یکی از آن‌ها کاشت مستقیم و دیگری کاشت غیرمستقیم است. در ادمه به توضیح تفاوت‌ها و جزئیات بیشتر هر دو روش گفته شده، می‌پردازیم.

کاشت مستقیم بذر

در ادامه صحبت درباره بذر پاشی و نکات آن، به معرفی روش‌های مختلف کاشت بذر می‌رسیم و این کار را با معرفی کاشت مستقیم بذر آغاز می‌کنیم. کاشت مستقیم بذر به این معنی است که بذر آماده خریداری شده و پس از آماده‌سازی زمینه، در فاصله‌های منظم و معین کاشته شود. در این روش دقت در انتخاب بهترین نقاط برای کاشت بذر اهمیت زیادی دارد. پس از اینکه زمین برای کاشت بذر آماده شد و بذرها در آن قرار گرفتند باید از طریق آبیاری و رسیدگی صحیح به جوانه‌زنی سریع بذرها کمک کرد.

بذر پاشی و نکات آن

نکاتی برای کاشت مستقیم

برای نتیجه گیری بهتر از کاشت بذر به روش مستقیم باید به چند نکته مهم توجه کرد تا کیفیت و سرعت رشد محصول بیشتر شود. این نکات عبارتند از:

  • پیش از شروع کاشت بذر اطمینان حاصل کنید که تمام علف‌های هرز موجود در زمین از بین رفته باشند.
  • پیش از بررسی بذر، قاعده کاشت آن را بررسی کنید یا از فروشنده در این باره پرس و جو کنید. هر بذر روش خاص خود را برای کشت دارد، برای مثال بعضی بذرها قبل از کاشت باید خیسانده شوند.
  • جوانه‌زنی هر بذر با بذر دیگر متفاوت است، بنابراین با توجه به این موضوع تا زمان مشاهده جوانه‌ها نباید اقدام به تغییری در وضعیت زمین کنید.
  • خط کشی کردن یا کرت بندی زمین یکی از موضوعات بسیار مهم قبل از کاشت بذر است.
  • بهتر است قبل از کاشت بذر خاک را خیساند تا بذر هنگام جابجایی از جای خود بلند نشده و بذرهای دیگر در هم آمیخته نشوند.

کاشت غیرمستقیم

دیگر روشی که برای کاشت گیاه می‌توان از آن استفاده کرد و به اندازه بذر پاشی و نکات آن اهمیت دارد، روش کاشت غیرمستقیم است. در این روش به جای کاشت مستقیم بذر از خود گیاه استفاده می‌شود. برای استفاده از روش کاشت غیرمستقیم نیاز به قلمه گیاه است. باقی مراحل کاشت قلمه با کاشت بذر تفاوت چندانی ندارند. در این روش هم باید خاک را آماده کرد و برای نتیجه گیری بهتر کمی مرطوب کرد.

سپس قلمه جدا شده را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کرد و در آب یا خاک نرم قرار دارد. معمولا توصیه می‌شود که قلمه دریافتی مستقیما در خاک نرم کاشته شود. اما اگر تجربه اول شما از قلمه زنی است، بهتر است این کار را در آب انجام دهید و پس از مشاهده جوانه‌ها اقدام به کاشت آن در باغچه کنید.

بذرپاشی و نکات آن

کاشت بذر مستقیم یا غیرمستقیم؟

اما و اگرهای زیادی در مورد هر دو روش کاشت بذر وجود دارد. بعضی از متخصصان آموزش کشاورزی معتقدند که کاشت غیرمستقیم به دلیل زمان کمتر باردهی محصول و نتیجه‌گیری کارآمدتر است اما برخی دیگر اعتقاد دارند که کاشت بذر در نهایت محصولاتی خالص‌تر و سالم‌تر را به وجود می‌آورد. به طور کل اما می‌توان گفت که انتخاب یکی از این دو روش به امکانات و شرایط بستگی دارد. برای مثال اگر ابزارهای کافی برای کاشت بذر را داشته باشید و آموزش کاشت مستقیم را دیده باشید، قطعا این روش مناسب‌تر از کاشت غیرمستقیم یا کاشت قلمه خواهد بود.

بذر پاشی و نکات آن؛ بهترین روش کاشت بذر در کشت انبوه

یکی از روش‌های خوب برای کاشت مستقیم بذر، بذر پاشی است. در این روش بذر با ابزارهای مخصوص روی زمین پاشیده می‌شود و در قسمت‌های مورد نظر از خاک قرار می‌گیرد. آشنایی با بذر پاشی و نکات آن به منظور استفاده از این روش اهمیت زیادی دارد و یکی از این نکات، ابزارهایی است که به این منظور استفاده می‌شود. پهباد کشاورزی یکی از ابزارهایی است که به منظور بذر پاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته استفاده از این وسیله به ساده امکان‌پذیر نیست و پیش از آن باید آموزش پهباد کشاورزی و استفاده از آن را دیده باشید. این ابزار بهترین وسیله برای بذر پاشی است و کاشت مستقیم با آن مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بذر پاشی و نکات آن

مزایای بذر پاشی با پهباد

پهباد کشاورزی یک ابزار موثر برای روش‌هایی مانند بذرپاشی است. استفاده از این ابزار مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دقت بالا

با شرکت در دوره‌های آموزش پهباد کشاورزی و آشنایی با روش‌ کار با این ابزار می‌توانید از دقت بالای آن برای کاشت بذر استفاده کنید. این ابزار دارای سیستمی هوشمند است که قادر به استخراج و تحلیل اطلاعاتی مانند ارتفاع، شیب زمین و.. است. بعد از بررسی این اطلاعات و انجام تنظیمات پهباد به راحتی بذرها را در زمین پخش می‌کند.

کارایی

دیگر مزیت استفاده از بذر پاشی برای زمین‌های کشاورزی به خصوص زمین‌های وسعیت کارایی است. با استفاده از پهباد کشاورزی که امکان تهیه و یادگیری کار با آن در مراکزی مانند مسترپی وجود دارد، مساحت بیشتری از زمین، در مدت زمان کمتر بذر پاشی می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در بذر پاشی و نکات آن به هزینه‌ها توجه زیادی می‌شود زیرا تکنیک بذرپاشی معمولا در زمین‌های وسیع استفاده می‌شود که با دیگر روش‌های کاشت بذر هزینه زیادی را شامل می‌شود. با استفاده از پهباد کشاورزی اما هزینه نهایی کاشت بذر بسیار کمتر می‌شود زیرا این وسیله هزینه‌های جانبی مانند نیروی کارگر، هزینه سوخت و بنزین و… را از بین می‌برد.

آشنایی با بذر پاشی و نکات آن؛ لازمه کاشت محصول با کیفیت

برای کاشت محصول با کیفیت، آشنایی با بهترین روش‌های بذر پاشی و نکات آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب به معرفی روش بذر پاشی با استفاده از پهباد کشاورزی پرداختیم. پهبادها ابزارهایی جدید اما کارآمد در حوزه کشاورزی هستند که استفاده از آن‌ها نیاز به تخصص و مهارت دارد. شرکت در دوره‌های آموزش کشاورزی و کار با پهباد از طریق آموزش پهباد کشاورزی، تاثیر بسیار زیادی در استفاده موثرتر از این روش دارد. مجموعه‌هایی مانند آکادمی مسترپی و.. در حال حاضر بهترین برگزارکننده دوره آموزش در این زمینه هستند. 

در این دوره چه یاد خواهید گرفت؟

مهارات هایی که در این دوره یاد خواهید گرفت

نقشه برداری

تصویر برداری

Data Science

Big Data

معرفی دوره از زبان مدرس

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

همه چی از یک ذهن دلسوز شروع شد،ذهنی که به دنبال سبک آموزشی بود که همه بتونن با هر شرایطی ازش بهره مند بشن،آموزشی با ساده ترین امکانات در دسترس.پس این روش چه فرقی با جاهای دیگه داره.آموزش مفید سه بخش داره .اوال باید احساس نیاز کنید که حتما حسش کردین که اینجا هستین. همه چی از یک ذهن دلسوز شروع شد،ذهنی که به دنبال سبک آموزشی بود که همه بتونن با هر شرایطی ازش بهره مند بشن،آموزشی با ساده ترین امکانات در دسترس.پس این روش چه فرقی با جاهای دیگه داره.آموزش مفید سه بخش داره .اوال باید احساس نیاز کنید که حتما حسش کردین که اینجا هستین. همه چی از یک ذهن دلسوز شروع شد،ذهنی که به دنبال سبک آموزشی بود که همه بتونن با هر شرایطی ازش بهره مند بشن،آموزشی با ساده ترین امکانات در دسترس.پس این روش چه فرقی با جاهای دیگه داره.آموزش مفید سه بخش داره .اوال باید احساس نیاز کنید که حتما حسش کردین که اینجا هستین.

اطلاعات دوره

مدرس دوره

این دوره هیچ بخشی ندارد.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 0%