دوره آموزشی سم پاشی و نکات آن

نیما اباذری ·27 \ شهریور \ 1401

سم پاشی و نکات آن

انواع آفات و بیماری‌های مربوط به گل و گیاه باعث از دست دادن محصول شده و نیاز به چاره‌اندیشی و حل مشکل دارند. کلیه کشاورزان، باغداران و افرادی که در زمینه پرورش گل و گیاه فعالیت می‌کنند باید از انواع روش‌های سم پاشی و نکات آن آگاهی داشته باشند. در ادامه برخی نکات مهم و اساسی در این رابطه را ارائه خواهیم کرد.

دانش مربوط به سم پاشی و نکات آن

برای سم پاشی گیاهان نیاز است تا به موارد مختلفی در رابطه با موقعیت و شرایط توجه کرد. به عنوان مثال زمان مناسب، روش مناسب و نوع گیاهان، دوز سم، نوع آفات و غیره همگی مواردی هستند که در سم پاشی باید به آن‌ها توجه شود. سم پاشی بیش از اندازه باعث سوختگی گیاه شده و مقدار کم در سم پاشی نیز به نوعی روی آفات بی‌اثر خواهد بود. بنابراین اطلاع از موارد گفته شده می‌تواند موفقیت در دفع آفات را افزایش دهد.

انواع روش‌های سم پاشی و نکات آن

در حال حاضر برای سم پاشی از روش‌های زیر استفاده می‌شود. هر کدام از این روش‌ها می‌توانند در موقعیت مناسب باعث افزایش کارایی شوند.

  • تیمار گسترده
  • سمپاشی نواری
  • سم پاشی روی شیار بذر‌ها
  • سم پاشی نشا یا قلمه‌ها
  • تک به تک
  • سم پاشی به صورت آبیاری
  • سم پاشی با پهپاد

دو روش اول یعنی پخش تیمار و سم پاشی نواری معمولاً با هدف از بین بردن علف‌های هرز و پیش از کاشت انجام می‌گیرند. در این روش سم به تمام نقاط زمین رسیده و باعث از بین رفتن علف‌ها می‌شود. در روش نواری و یا شیار بذر‌ها معمولاً تنها در بخش‌هایی که گیاه در آن قرار دارد سم پاشی انجام می‌شود.

سم پاشی قلمه‌ها نیز برای نشا در کشت اول استفاده می‌شود. در این روش کل نشا سینی را در سم فرو برده و سپس از آن خارج می‌کنند.

سم پاشی آبیاری و تک به تک نیز به روشی گفته می‌شود که پس از کاشت به صورت تک به تک روی گیاهان انجام می‌گیرد. این سم پاشی و نکات آن بسیار مهم است. حتی می‌توان سم را در پای گیاه به صورت گرانول ریخت. در روش آبیاری نیز مخلوط آب و سم را روی گیاهان می‌پاشند.

سم پاشی و نکات آن

سم پاشی با پهپاد

سم پاشی با پهپاد از بهترین روش‌های سم پاشی محسوب می‌شود که به دلیل مزایای فراوان بسیار رواج یافته است. در ادامه برخی از مزیت‌های این روش ارائه می‌شود.

سرعت سم پاشی

در سم پاشی با پهپاد می‌توان به سرعت منطقه وسیعی را سم پاشی کرد. به دلیل سرعت بالای حرکت این دستگاه می‌توان سم پاشی هر هکتار را تنها در مدت ۱۲ دقیقه انجام داد. از این رو می‌توان سرعت مقابله با آفات را افزایش داده و از انتشار آن‌ها جلوگیری کرد.

حفظ سلامتی در سم پاشی و نکات آن

به دلیل استفاده از پهپاد در سم پاشی دیگر نیاز به فرد سمپاش نبوده و به همین دلیل سلامت این فرد حفظ خواهد شد. همانطور که می‌دانید سموم کشاورزی مضرات بسیاری برای بدن دارد. از این رو عدم حضور فرد در زمین و استفاده از پهپاد می‌تواند آسیب‌های احتمالی را به حداقل برساند.

کاهش آب مصرفی

از دیگر ویژگی سم پاشی با کمک پهپاد کاهش چشمگیر مصرف آب در سم پاشی است. در حالت عادی ۲۰۰ الی ۵۰۰ لیتر آب برای هر هکتار زمین در سم پاشی نیاز است. از طرفی ترکیب سموم با آب باعث عدم یکنواختی ریز مغذی‌های مورد نظر در مخزن شده و این موضوع می‌تواند در سم پاشی اختلال ایجاد کند. در این روش سم کمتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سم پاشی و نکات آن

استفاده از پهپاد و سم پاشی هوشمند

با استفاده از پهپاد می‌توان عملیات سم پاشی را به صورت هوشمند و مکانیزه انجام داد. زیرا در این روش از نقشه برای انجام عملیات استفاده می‌شود. این فرایند علاوه بر آسان کردن سم پاشی و نکات آن، کل زمین مورد نظر را پوشش می‌دهد. در این روش با کمک سامانه جی پی اس هیچ نقطه کوری باقی نمانده و تمام قسمت‌ها محلول پاشی خواهند شد.

عملیات محلول پاشی نیز به دلیل اتوماتیک بودن پاشش توسط پهپاد به طور یکنواخت انجام می‌شود. این کار مزیت بسیاری دارد. زیرا در ارتفاع یکسان، همه بخش‌ها و گیاهان محلول یکسانی دریافت می‌کنند.

انجام عملیات سم پاشی در همه نوع زمین

در برخی مواقع امکان ورود به زمین به دلایلی مانند گلی بودن وجود ندارد. بنابراین می‌توان از پهپاد برای سم پاشی استفاده کرد. با توجه به رشد آفات در زمان افزایش رطوبت زمین، انجام عملیات سم پاشی با سرعت بیشتر حائز اهمیت خواهد بود.

به دلیل هوشمند بودن پهپاد‌ها می‌توان عملیات سم پاشی را حتی در شب نیز انجام داد. به ویژه در فصول گرم سال انجام این عمل در شب مزیت‌های فراوانی خواهد داشت. پهپاد‌ها عمود پرواز بوده و با کمک جریان هوای اطراف زمین می‌توان محلول پاشی را به گونه‌ای انجام داد که سم به تمام سطوح گیاه رسیده و آن را آغشته کند.

نکات مهم برای دریافت بهترین نتیجه

عملیات سم پاشی نیز مانند دیگر فعالیت‌ها برای دریافت نتیجه مؤثر به رعایت برخی نکات وابسته است. این نکات ضروری عبارتند از:

توجه به نیاز گیاه

پیش از سم پاشی باید نیاز گیاه به نوع سم مورد نظر مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر آن سن گیاه و شرایط آن نیز در انتخاب محلول سم مؤثر است. بهتر است در این مواقع برای انجام سم پاشی و نکات آن به توصیه‌های تولید‌کننده توجه کرده و محلول مناسب را انتخاب کرد.

سم پاشی و نکات آن

رعایت نکات ایمنی در سم پاشی

در صورتی که از سموم شیمیایی برای سم پاشی گیاهان و دفع آفات استفاده می‌شود، حتماً باید توصیه‌های ایمنی رعایت شوند. ‌این توصیه‌ها به حفظ سلامتی و عدم آسیب به انسان و محیط زیست کمک می‌کند. از این رو بهتر است در زمان سم پاشی از دستکش و لباس مخصوص، ماسک و عینک استفاده شود.

پوشیدن کفش چرمی در زمان سم پاشی توصیه نمی‌شود. زیرا باعث جذب سم شده و پاک کردن آن نیز کار دشواری خواهد بود.

تا حد امکان باید از تماس محلول‌های آفت کش با پوست دست، دهان و چشم جلوگیری شود. همچنین پس از کار با آن‌ها، دست‌ها به خوبی شسته شوند.

غبار آفت کش‌ها می‌توانند بسیار خطرناک باشند. بهتر است استفاده از آن‌ها در فضای بسته را محدود کرده و یا پنجره‌ها را باز کنید. تنفس آن در فضای بسته بسیار خطرناک است. به همین دلیل کودکان و حیوانات اهلی را از محل سم پاشی دور نگه دارید. معمولاً حداقل زمان مربوط به ورود مجدد به محل سم پاشی شده روی درب قوطی سم نوشته شده و حتماً باید رعایت شود.

آماده‌سازی سم نباید در محلی نزدیک به آشپزخانه و یا تهیه غذا انجام شود و تا حد امکان باید از آنجا فاصله داشته باشد.

کدام روش سم پاشی بهتر است؟

استفاده از ابزار مناسب می‌تواند عملیات سم پاشی و نکات آن را با موفقیت بیشتری همراه کند. بهتر است برای سم پاشی با توجه به شرایط از دستگاهی استفاده شود که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، سم را به تمام قسمت‌های گیاه و همچنین زمین برساند. سم پاشی دستی و استفاده از روش سنتی علاوه بر احتمال آسیب به فرد سم پاش، سم بیشتری مصرف کرده و ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود.

با توجه به مزیت‌های گفته شده در مورد روش سم پاشی با پهپاد می‌توان از این روش به عنوان جایگزین روش‌های دیگر استفاده کرد. همچنین امکان آموزش استفاده از انواع پهپاد کشاورزی وجود دارد. بدین ترتیب می‌توان با کمک ابزار مناسب عملیات سم پاشی را به طور کاملاً مکانیزه و هوشمند انجام داد. علاوه بر امکان استفاده شخصی می‌توان از این راه کسب درآمد کرد.

آموزش سم پاشی با مسترپی کاملاً به صرفه بوده و می‌تواند راهنمای فعالیت‌های کشاورزی و اقتصادی باشد. مسترپی با سابقه آموزش صد‌ها متخصص پهپادی در ایران، آموزش‌های خود را در زمینه کشاورزی هوشمند با استفاده از پهپاد‌ها ارائه می‌کند.

سم پاشی و نکات آن

انواع دستگاه سم پاشی و نکات آن

یکی از ابزار‌های مهم برای استفاده از سم و پاشیدن آن روی گیاهان برای دفع آفات، انواع دستگاه‌های سمپاش است. این دستگاه‌ها با طراحی‌های متفاوت و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند‌. مخزن آن‌ها برای ذخیره و استفاده از محلول های مختلف دارای گنجایش متفاوتی است. بزرگترین آن‌ها برای اتصال به تراکتور بوده و کم حجم‌ترین آن نیز به صورت قابل حمل تولید می‌شوند. با توجه به سم پاشی و نکات آن و همچنین میزان زمین و گیاهان معمولاً یکی از انواع سم پاش خریداری و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سم پاش پشتی، موتوری و باغی

سمپاش پشتی ساده‌ترین نوع دستگاه سم پاشی است که در زمین‌های قابل پیاده روی استفاده می‌شود. نوع دیگر سم پاش موتوری با قابلیت حمل است که برای زمین‌های متوسط تا بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. سمپاش باغی نیز به نوعی تجهیزات تراکتوری گفته می‌شود که برای زمین‌های بسیار وسیع مناسب است. در این بین پهپاد‌ها نیز وجود دارند که در حال حاضر از بهترین تجهیزات سم پاشی کشاورزی محسوب می‌شوند.

آموزش کشاورزی

برای شناخت و یادگیری استفاده از پهپاد در کشاورزی، یادگیری مبانی اولیه کشاورزی و همچنین موارد زیست محیطی مربوط به محلول پاشی بسیار مهم بوده و الزامی است. از این رو در صورت نیاز به آموزش این دوره و یا استفاده از این روش در سم پاشی، باید ابتدا آموزش کشاورزی، اصطلاحات آن و روش‌های نقشه‌برداری از زمین کشاورزی انجام گیرد.

آموزش پهپاد کشاورزی در سم پاشی و نکات آن

در دوره‌های برگزار شده مربوط به آموزش پهپاد در کشاورزی علاوه بر معرفی انواع پهپاد، کلیه مباحث مربوط به خلبانی این دستگاه از جمله آشنایی با رادار‌ها و سنسور‌ها و همچنین اجرای عملیات، نقشه‌برداری و آشنایی با نرم‌افزار دستگاه نیز آموزش داده خواهد شد. علاوه بر آن بررسی صحت پاشش نیز آنالیز شده و کلیه موارد محلول‌پاشی به صورت پروژه به کارآموزان گفته خواهد شد.

 

در این دوره چه یاد خواهید گرفت؟

مهارات هایی که در این دوره یاد خواهید گرفت

نقشه برداری

تصویر برداری

Data Science

Big Data

معرفی دوره از زبان مدرس

اطلاعات دوره

مدرس دوره

این دوره هیچ بخشی ندارد.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 0%