مصطفی کرمی زرندی

مصطفی کرمی . . . دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گرایش فتوگرامتری. تجربه پرواز بیش از 100 هزار کیلومتر در طول 8 سال سابقه کاری موفق. برگزاری بیش از 83 دوره آموزش حضوری. افتخار تدریس و تجهیز بسیاری از شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی جهت راه اندازی واحد نقشه برداری هوایی از جمله فعالیت های تخصصی ایشان می باشد.

در مقاله پوشش های طولی و عرضی می خوانید...

پوشش طولی و عرضی

مفهوم پوشش طولی و عرضی چیست

در مقاله پوشش طولی و عرضی از وبسایت میسترپی به بررسی کامل مفاهیم پوشش طولی و عرضی میپردازیم.

ساختار فتوگرامتری الهام گرفته از مکانیسم عملکرد بینایی انسان می باشد. شما برای اینکه بتونید موقعیت، اندازه و فاصله اجسام از خودتون رو تشخیص بدین، به یک جفت چشم نیاز دارین که به طور همزمان سوژه مدنظرتون رو ببینه. تصویری که دو چشم شما تماشا می کند، دارای بخش مشترک باهم می باشد، بدین معنی که هر چشم تصویری را ثبت می کند. وجود یک جفت چشم موجب ثبت دو تصویر با ناحیه مشترک می باشد. به فاصله دو چشم از یک دیگر باز چشمی گفته می شود. اگر به دنبال آموزش نقشه برداری هوایی ( فتوگرامتری ) هستید ، پیشنهاد میشود تا دوره مسترپی را مشاهده کنید.

باز چشمی

با استفاده از مفهوم های بالا، کلیه اصول فتوگرامتری معنی دار خواهد شد. شما برای رسیدن به مختصات X,Y,Z نیاز به یک جفت عکس دارین که با یکدیگر بخش مشترک داشته باشند، به این مفهوم همپوشانی گفته می شود. حال اگر این عملیات ها را با هواپیما یا پهپاد انجام دهیم، به ناحیه های مشترک در راستای طول و راستای عرض در دنباله تصاویر تهیه شده توسط پهپاد را پوشش طولی(Overlap) و پوشش عرضی(Sidelap) عکس های هوایی می گوییم. به عنوان مثال: منظور از پوشش طولی 60درصد در تصویر برداری این است که 60 درصد از تصویر اول در تصویر بعدی دیده می شود.

پوشش عرضی و طولی

خب حالا که با مفهوم پوشش طولی و عرضی آشنا شدین  بهتره کمی تخصصی تر این موضوع رو دنبال کنیم.

پوشش طولی و عرضی مانند چشم انسان؟

پوشش طولی و عرضی

انواع پوشش طولی و عرضی

در کل با توجه به پیشرفت تکنولوژی فتوگرامتری به سه دسته تقسیم میشود .

  1. فوتوگرامتری هوایی کلاسیک 
  2. فتوگرامتری بردکوتاه زمینی 
  3. فتوگرامتری برد کوتاه هوایی پهپادی( فتوگرامتری پهپاد مبنا)

قوانین و پارامتر های اندازه گیری پوشش طولی و پوشش عرضی در هر دسته از فتوگرامتری متفاوت است. برای مثال در فتوگرامتری هوایی کلاسیک معمولا از پوشش طولی 60 درصد و پوشش عرضی 40 درصد استفاده می شود. دلیل استفاده از این مقادیر به ساختار دوربین های مورد استفاده در این حوزه برنی گردد. به عنوان مثال از دوربین های متریک التراکم(Ultra metric)، که ساختار دقیق و فایل کالیبراسیون داشته، استفاده می گردد. این دوربین ها در ساختار خود از فیدوشال مارک بهره گرفته است که مجهز به IMU دقیق می باشد. نسبت GSD به GRD آن ها حدود 1 بوده و تصاویر B&W خروجی این دوربین ها در زمان پرواز و گرفتن تصویر به دلیل حرکت هواپیما، در تصاویر خطای کشیدگی تصویر وجود داشت  و برای حذف آن از شوکر ریلی استفاده میکردند که این خطا به کامل از تصویر حذف میشود.

اما در فتوگرامتری برد کوتاه هوایی دوربین استفاده شده کاملا غیر متریک بوده و هیچ یک از شرایط  بالا را نداشته . پس برای جبران این وارد باید پوشش طولی و پوشش عرضی مقادیر بیشتری به خود بگیرند. تا کنون در این حوزه قانون علمی برای مقادیر پوشش طولی و پوشش عرضی بیان نشده و تمامی قوانین به صورت تجربی بوده است.

یکی از این قوانین به شرح زیر میباشد .

مجموعه پوشش طولی و پوشش عرضی باید بیشتر مساوی 130 درصد باشد .

یکمی ساده تر بگم، برای مثال پروژه ای با پوشش طولی60 درصد و پوشش عرضی 50درصد که مجموع پوشش ها میشود 110 درصد و چون قانون بالا تقض میشود. پوشش طولی و پوشش عرضی درست محاسبه و تنظیم نشده است.

یکی دیگر از قوانین پوشش طولی و پوشش عرضی این است که  هر یک از آنها نباید مقداری کمتر از 50درصد داشته باشند.

پوشش طولی و عرضی

پوشش طولی عرضی همراه یک مثال

برای مثال پروژه ای با پوشش طولی 90درصد و پوشش عرضی 45 درصد قرار است که  انجام شود و مجموع آنها 135 درصد میشود ولی چون مقدار یکی از پوشش ها کمتر از 50درصد می باشد ، پروژه به دقت نخواهد رسید.

همینطور که  گفتیم ، این قوانین تجربی هستند و مقادیری که به صورت متعارف استفاده میشود پوشش طولی 80درصد و پوشش عرضی 70 درصد می باشد . البته که با توجه به استفاده کردن از مقادیر عرف  بسته به نوع پهپاد و هدف پروژه قابل تغییر است.

مثلا در استفاده از بال ثابت ها معمولا پوشش طولی را 90درصد و پوشش عرضی را 60درصد در نظر میگیرند و یا برای پرواز های کراس double grid که تو پرواز عمود بر هم است پوشش طولی 80درصد و پوشش عرضی 30 درصد نظر گرفته میشود.

پوشش طولی و عرضی در رن های پرواز

پوشش های عرضی و طولی در پرواز

تاثیر پوشش طولی در تصاویر هوایی

با افزایش پوشش طولی تعداد تصاویری که برای پروژه گرفته میشود افزایش می یابد و این بدین معنی است که حجم تصاویر بالا رفته ، مدت زمان پردازش تصاویر افزایش پیدا میکند و به طبع خروجی نهایی سنگین تر میشود. و همچنین افزایش پوشش طولی سبب کاهش سرعت پهپاد شده و این بدین معنی است که زمان پرواز برای پروژه بیشتر شده و تعداد باطری بیشتری لازم است تا پروژه به اتمام برسد . به طور خلاصه  افزایش پوشش طولی مساوی است با افزایش تعداد تصاویر و افزایش زمان پرواز

پوشش طولی(فتوگرامتری)

تاثیر پوشش عرضی

پوشش عرضی(فتوگرامتری)

با افزایش پوشش عرضی فاصله بین رن ها کم شده و به طبع تعداد رن ها افزایش پیدا میکند .این موضوع مسیر حرکت پهپاد در هوا را افزایش داده و به تعدا باطری بیشتری برای انجام پروژه نیازمندیم و همچنین با افزایش پوشش عرضی تعداد تصاویر نیز به شدت افزایش پیدا کرده که مجدد مرحله پردازش را زمانبر میکند. به طور خلاصه افزایش پوشش طولی مساوی است با افزایش تعداد رن ها و افزایش تصاویر

حالا دیگه شما تاثیر پوشش طولی و پوشش عرضی در پروژتون رو میدونید و میتونید تصمیم بگیرین که این مقادیر چقدر باشند

چرا پوشش طولی 80درصد و پوشش عرضی 70درصد مناسب است؟

میتوان گفت که پوشش طولی 80درصد و پوشش عرضی 70درصد هم از لحاظ تعداد تصاویر و هم از لحاظ سرعت پرواز و زمان پرواز بهینه ترین حالت خود را دارد.

یک سوال خیلی جالب ،  موقعی که شما در مورد پوشش طولی و عرضی صحبت می کنید، یک عارضه در وسط پروژه در پند عکس دیده میشود ؟

فرض بر اینکه  پروژه ای با پوشش طولی 80درصد گرفته یک عارضه در 5 عکس دیده میشود و در پروژه ای با پوشش عرضی 70درصد یک عرضه در 3 عکس دیده خواهد شد. حالا اگر پروژه ای با پوشش طولی 80درصد و پوشش عرضی 70درصد گرفته شود در چند عکس دیده میشود ؟

جواب خیلی از دوستان 8 عکس است که جمع دو عدد 5 و 3 به آن رسیده اند اما جواب صحیح این است.

پوشش طولی سبب افزایش تعداد تصاویر در یک رن میشود و پوشش عرضی سبب افزایش تعداد رن ها می شود. پس میتوان گفته که در پوشش طولی و پوشش عرضی 80 درصد و 70درصد شما از عارضه در سه رن 5 عکسه، عکس برداری میکنید پس عارضه در 15 عکس دیده  میشود.

حالا یجور دیگه به مفهوم پوشش ها نگاه کنید . اگر میخواهد پروژه شما به دقت مورد نظرتون برسه به طور معقول نیاز است که هر عارضه یا GSD در 15 عکس  یا از 15 جهت مختلف دیده شود.

سوالات متداول درباره پوشش طولی و عرضی

همپوشانی طولی در فتوگرامتری چیست؟

همپوشانی طولی: این همپوشانی عکس ها در امتداد نوارهای پرواز به عنوان همپوشانی طولی، دور انتهایی یا همپوشانی رو به جلو شناخته می شود. معمولاً 60 درصد در نظر گرفته می شود.

دو نوع فتوگرامتری چیست؟

دو نوع فتوگرامتری کلی وجود دارد: هوایی (با دوربین در هوا) و زمینی (با دوربین دستی یا روی سه پایه). فتوگرامتری زمینی که با فواصل اجسام تا حدودا سروکار دارد. به 200 متر فتوگرامتری فاصله نزدیک نیز گفته می شود.

همپوشانی و همپوشانی در عکاسی هوایی چیست؟

به طور کلی، عکس‌های هوایی با 60 درصد همپوشانی و 30 درصد کناری گرفته می‌شوند. برای استفاده از عکس های هوایی، درک ویژگی های یک عکس هوایی مهم است. عکس های گرفته شده از بالا در آسمان به صورت عمودی به زمین نگاه می کنند.

چرا فتوگرامتری با هم همپوشانی دارند؟

در هر عکس هوایی، نزدیک به 60 درصد از مکان های نشان داده شده در عکس مجاور گنجانده شده است. این کار برای اطمینان از مجاورت و به دست آوردن دید سه بعدی با کمک استریوسکوپ انجام می شود. در عکس های هوایی به این حالت همپوشانی می گویند.

انواع مختلف همپوشانی در فتوگرامتری چیست؟

تصاویری که برای پردازش فتوگرامتری به دست می‌آیند، با دو نوع همپوشانی ارسال می‌شوند: دور جلو و کنار. دو بخش زیر هر نوع همپوشانی تصاویر را شرح می‌دهد.

بهترین همپوشانی برای فتوگرامتری چیست؟

حداقل همپوشانی توصیه شده باید این باشد: در موارد کلی 75 درصد جلو و 60 درصد همپوشانی جانبی. 80٪ همپوشانی جلویی و جانبی برای مزارع کشاورزی و 85٪ همپوشانی جلویی و جانبی برای جنگل ها و پوشش گیاهی متراکم.

سه نوع فتوگرامتری چیست؟

انواع فتوگرامتری

(i) فتوگرامتری زمینی: عکس‌ها از یک موقعیت ثابت روی زمین یا نزدیک آن گرفته می‌شوند. (ii) فتوگرامتری هوایی: عکس‌ها از دوربین نصب شده در هواپیما در حال پرواز بر فراز منطقه گرفته می‌شوند. فوتوتئودولیت: ترکیبی از تئودولیت و دوربین زمینی است.

عکس های هوایی چه نام دارند؟

عکس‌های هوایی معمولاً به عنوان «عکس‌های هوایی» یا «تصاویر هوایی» نامیده می‌شوند. آنها عکس هایی هستند که از یک موقعیت مرتفع گرفته شده اند، معمولاً از یک هواپیما یا هواپیمای بدون سرنشین، که نمایی از سطح زمین را از بالا می گیرد. عکس های هوایی چشم اندازی منحصر به فرد ارائه می دهند و اغلب برای اهداف مختلفی مانند نقشه برداری، نقشه برداری، مطالعات محیطی، برنامه ریزی شهری و شناسایی استفاده می شوند.

انواع عکاسی هوایی چیست؟

عکس‌های هوایی معمولی به عنوان «عکس‌های هوایی» یا «تصاویر هوایی» نامیده می‌شوند. آنها عکس هایی هستند که از یک موقعیت مرتفع گرفته شده اند، معمولاً از یک هواپیما یا هواپیمای بدون سرنشین، که از سطح زمین را از بالا می گیرد. عکس‌های چشم‌انداز هوایی به فرد ارائه‌دهنده می‌دهند و برای موارد خاص مانند نقشه‌برداری، نقشه‌برداری، مطالعات محیطی، برنامه ریزی شهری و شناسایی استفاده می‌شوند.

3 نوع عکاسی هوایی چیست؟

عکس های هوایی را می توان به دسته بندی های زیر دسته بندی کرد:
عکس های عمودی،
عکس های اریب کم، و
عکس های مایل بالا

عکس هوایی چه وظیفه ای دارد؟

تصاویر هوایی نقش مهمی در تجزیه و تحلیل و درک وضعیت محیطی یک منطقه خاص ایفا می کنند و کاربردهای متعددی را پیدا می کنند که بسته به نوع خاص عکس، زاویه ثبت و ارتفاعی که وسیله نقلیه حامل دوربین در آن کار می کند، متفاوت است.

دو مزیت عکس هوایی چیست؟

  • این یک نمایش بصری بی نظیر از زمین را ارائه می دهد که از نظر دقت از هر نقشه ای پیشی می گیرد.
    به راحتی قابل دسترسی است و عکس در عرض چند ساعت به دست کاربر می رسد، در حالی که یک نقشه ممکن است به چندین ماه آماده سازی نیاز داشته باشد.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پوشش طولی و عرضی

تصویر پوشش طولی و عرضی
دوره خلبانی با پهپاد
اپلای مهندس نقشه بردار